Betaalt u teveel voor uw energie?

FAQ

FAQ - Veelgestelde vragen

Over Killswitch

Lijkt het bedrag dat je nog kan besparen onwaarschijnlijk hoog? Dan heb je geluk! We begrijpen echter dat je te moeilijk kan geloven, maar als je behoort tot één van de 500 000 “verlengingscontracten” dan is de kans zeer groot dat je inderdaad nog zeer veel kan besparen. De Financieel Economische Tijd publiceerde hierover op 19 mei 2017 nog een verhelderend artikel : lees het hier.

 

Dus doe gerust verder en laat ons je omschakelen, je bespaart via Killswitch altijd! Eens je omgeschakeld bent is het dan ook de boodschap om de prijzen te blijven volgen, word klant en we nemen deze taak graag van je over.

Reeds meer dan 2000 (betalende) klanten maken gebruik van Killswitch om er zeker van te zijn dat ze bij de goedkoopste energieleverancier zitten.

Het is onze ambitie om binnen de 3 jaar voor 100 000 klanten dit te kunnen doen.

Als particulier betaal je 60€ voor het eerste jaar dat je klant bent. Dit komt neer op 12 maandelijkse betalingen van 4.90€. Deze bedragen worden eenvoudig elke maand van je rekening gedebiteerd.

Bedrijven betalen voor hun eerste jaar minstens 70€. Hun Killswitch tarief is afhankelijk van de besparing die ze met ons systeem realiseren. Bedrijven ontvangen steeds een factuur voor de door hen te betalen bedragen.

De kosten voor de elektriciteit en gas die je verbruikt betaal je nog steeds rechtstreeks aan de door jou gekozen energieleverancier(s).

Ja, je betaalt als particulier 60€ voor het eerste jaar dat je klant bent. Dit komt neer op 12 maandelijkse betalingen van 4.90€. Die worden eenvoudig van je rekening gedebiteerd. Na je eerste jaar kan je eenvoudig als klant stoppen door ons een mailtje (info@killswitch.be) te sturen met daarin je wens om je Killswitch contract op te zeggen.

Wij stoppen dan na het eerste jaar onze dienstverlening. Weet echter dat het de moeite loont om ons op continue wijze jouw energiefactuur te laten bewaken. De energiemarkt is immers nog steeds in volle beweging en (nieuwe) energieleveranciers stellen regelmatig goede tariefplannen voor om hun klantenbasis uit te breiden.

Ook bedrijven kunnen na een eerste jaar eenvoudig via mail (info@killswitch.be) hun lidmaatschap op onze dienstverlening opzeggen.

Killswitch is een dienstverlening die uitgewerkt is door 2 broers Ben en Tom Praet. Tom ontdekte, als telesales verkoper van energie, dat het als consument niet makkelijk is om er zeker van te zijn dat je kiest voor de goedkoopste energieleverancier(s).

Ook zien we dat het niet makkelijk is voor een leek om dit op continue wijze te bewaken. De VREG (de Vlaamse energiewaakhond) geeft aan dat veel gezinnen nog steeds kunnen besparen door om te schakelen van leverancier(s). Energieleveranciers maken gebruik van de onwetendheid (en luiheid) van consumenten om hen in (te) dure energieplannen vast te klikken.

Ben ontwikkelde hierop de Killswitch software die je toelaat om online en met een minimum van gegevens te controleren of je niet teveel voor je gas en elektriciteit betaalt. Maw of je (nog) steeds bij de goedkoopste leverancier zit. Eens klant volgt de software op je of niet nog meer kan besparen.

Een prijsvergelijkingswebsite die het label van de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, www.creg.be) draagt, moet voldoen aan de volgende kwaliteitscriteria en wordt regelmatig gecontroleerd :

  • Onafhankelijkheid van gelijk welke energieleverancier
  • Onpartijdigheid, waarbij geen enkele leverancier wordt begunstigd of benadeeld
  • Een optimale prijsvergelijking, die rekening houdt met de schommelingen van het energieverbruik tijdens het jaar en die een betere vergelijking van contracten met een vaste en een variabele prijs mogelijk maakt
  • Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en correcte en volledige informatieverschaffing

Wij weten dat onze  werkwijze website 100% voldoet aan de deze kwaliteitseisen en hebben dan ook onze kandidatuur gesteld om dit label te mogen ontvangen.

Wij hopen dit binnenkort dan ook met blijdschap te kunnen aankondigen !

Neen, in geen enkel geval delen we je persoonlijke en/of verbruiksgegevens met derden. Je gegevens worden enkel door Killswitch zelf gebruikt om erover te waken dat je nog steeds bij de goedkoopste energieleverancier(s) zit.

Ik wil veranderen van energieleverancier

Nee. U blijft bij uw oude leverancier tot wanneer de wissel definitief geregeld is. Op die manier komt u nooit in de kou of het donker te zitten.

Neen, uw nieuwe leverancier zal het nodige doen om uw huidige leverancier te contacteren en u om te schakelen.

Niets. Veranderen is sinds enkele jaren gratis voor gezinnen, zelfstandigen en KMO’s met een maximaal elektriciteitsverbruik van 49.999 kWh en een maximaal aardgasverbruik van 99.999 kWh. Ter vergelijking: in 2016 verbruikte een gemiddeld gezin in Vlaanderen 3.468 kWh elektriciteit en 14.385 kWh gas.

Neen, dat is wettelijk verboden. Energieleveranciers mogen geen boetes meer opleggen als de klant voor een andere leverancier kiest. Veranderen van energieleverancier is de jongste jaren een stuk eenvoudiger geworden, en heeft dus niet langer financiële, juridische of technisch nadelige gevolgen voor de klant. Dat is wettelijk bepaald door de overheid. In Vlaanderen worden de vergunningen voor energieleveranciers uitgereikt door de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt).

Enkel bedrijven met een gasverbruik groter dan 100.000 kWh of een elektriciteitsverbruik groter dan 50.000 kWh zijn wettelijk verplicht om hun contractstermijn te respecteren. Wanneer het contract met de energieleverancier afloopt mag deze wel kiezen voor een andere leverancier.

Neen. Veranderen van energieleverancier heeft geen enkele invloed op uw meter. De elektriciteits- en aardgasmeter worden beheerd en onderhouden door uw intercommunale.

Neen. Het vorige contract moet stopgezet zijn alvorens je nieuwe energieleverancier je kan aansluiten.

Wat doe ik als ik ga verhuizen?

Neen. U kan wettelijk niet verplicht worden om het leveringscontract van de vorige bewoner over te nemen. Het handigste is om zelf een nieuw contract af te sluiten en de meterstand door te geven op de verhuisdatum.

Indien u wel het contract van de vorige bewoner overneemt, dient u een energie-overnamedocument in te vullen.

Als u nog geen energieleverancier hebt, bijvoorbeeld omdat u nog bij uw ouders inwoonde of omdat het energieverbruik inbegrepen was in de huurprijs van uw vorige woning, moet u inderdaad een contract sluiten met een leverancier voor de levering van energie op uw nieuw adres. Het handigste is om uw nieuwe leverancier te melden dat u binnenkort gaat verhuizen. Op de effectieve verhuisdatum (of zo kort mogelijk erna) moet u uw leverancier de meterstand op uw nieuwe adres meedelen.

Waar is mijn energiefactuur uit opgebouwd?

De energiekost wordt bepaald door uw energiebedrijf, en kan dus verschillen van leverancier tot leverancier. Daarom loont het om af en toe om te schakelen. Killswitch houdt in haar berekening enkel rekening met de energiekost, op de distributietarieven en toeslagen hebben we geen vat.

De netwerkkosten of distributienettarieven worden bepaald door de netbeheerder, niet door uw energiebedrijf. Deze bestaan zowel uit transport- als distributiekosten. Dit bedrag is afhankelijk van de plaats waar u woont. In 2017 bestond de gemiddelde energiefactuur voor een Vlaams gezin uit 46% netwerkkosten voor elektriciteit en 29% voor gas.

In de netwerkkost zit ook het zogenaamde ‘prosumententarief’ vervat, vooral van toepassing voor mensen met zonnepanelen. Dit is een aanvullend capaciteitstarief voor netgebruikers die zelf elektriciteit produceren, ook wel ‘prosumenten’ genoemd. Dit is van toepassing voor netgebruikers die een productie-installatie hebben met een vermogen van maximum 10 kiloVoltAmpère (kVA).

Toeslagen worden aangerekend door de overheid. Deze omvatten onder meer een Energiebijdrage, een Federale bijdrage en bijdrage aan het energiefonds. Ook de omstreden ‘Turteltaks’, een energieheffing om de hoge kosten van groenestroomcertificaten te compenseren, was een overheidstoelage.

Welke elektriciteitsmeter heb ik thuis?

Als u maar 1 elektriciteitsmeter hebt, wordt uw elektriciteitsverbruik zowel overdag als ‘s nachts geregistreerd met een enkelvoudige meter. Een tweevoudige meter met apart dag- en nachtverbruik is meestal goedkoper. Vooral als u ‘s nachts en tijdens het weekend veel elektriciteit verbruikt. Eigenaars van zonnepanelen daarentegen zijn doorgaans beter af met een enkelvoudige meter.

Als u 2 elektriciteitsmeters hebt, beschikt u over een dag- en nachtmeter. Het nachtverbruik is goedkoper omdat ‘s nachts minder elektriciteit verbruikt wordt. De dagmeter meet het elektriciteitsverbruik tussen 6u en 21 u (of tussen 7 en 22 u., afhankelijk van uw woonplaats en netbeheerder). ’s Nachts en tijdens het weekend wordt het verbruik gemeten door de nachtmeter. Het nachttarief is niet van toepassing voor feestdagen die tijdens de week vallen.

Het tarief voor een zogenaamde ‘uitsluitend nachtmeter’ is doorgaans goedkoper dan het enkelvoudige en het dag- en nachttarief. Deze meter telt het verbruik van een afzonderlijk elektriciteitscircuit waarop uitsluitend verwarmingstoepassingen mogen aangesloten zijn. Dit circuit is enkel actief tijdens de nachturen en zorgt voor het opladen van bijvoorbeeld accumulatieverwarming en warmwaterboilers. Het exacte tijdstip van aan- en uitschakelen van deze meter hangt af van uw gemeente en netbeheerder. Uw netbeheerder garandeert elke nacht minstens 8 à 9 uren om op te laden. Tijdens extreem koude dagen wordt soms nog een extra oplaadperiode voorzien in de namiddag.

Als u zonnepanelen heeft die meer stroom opwekken dan u verbruikt, draait uw meter terug. Uw overschot aan geproduceerde wordt dan geïnjecteerd op het elektriciteitsnet. Let op: een terugdraaiende teller is enkel toegelaten bij installaties met een maximaal vermogen van 10 kW. Tellers van particulieren zijn doorgaans terugdraaiende tellers.

Een budgetmeter werkt helemaal anders dan een gewone elektriciteits- of aardgasmeter. De budgetmeter moet je opladen door op voorhand te betalen, ongeveer vergelijkbaar met het gebruik van een prepaid-kaart. De budgetmeter wordt enkel geïnstalleerd bij consumenten die schulden hebben bij hun netbeheerder.

De Vlaamse overheid besliste dat digitale of ‘slimme’ meters op termijn alle klassieke meters (Ferrarismeters) moeten vervangen.De eerste meters worden geplaatst in 2019. Bij een nieuwbouw of grondige renovatie worden dan enkel nog slimme meters geplaatst. De kosten (plaatsing en indienststelling) blijven hetzelfde. Net als vroeger blijft de netbeheerder verantwoordelijk voor het repareren en vervangen van kapotte meters. Wie niet bouwt of verbouwt maar toch zelf het initiatief neemt om zijn meter te vervangen, moet ook het toestel zelf betalen. Tenslotte betaalt de distributienetbeheerder de digitale meter voor wie nieuwe zonnepanelen installeert.

De meterstand van een digitale of ‘slimme meter’ voor particulieren wordt automatisch opgenomen en via het internet doorgegeven aan de netbeheerder (Eandis). Er hoeft dus meteropnemer meer langs te komen. De slimme meter biedt ook mogelijkheden om het elektriciteitsverbruik beter te monitoren, onder meer via een app op uw smartphone of tablet. De slimme meter kan tenslotte ook communiceren met de jongste generatie huishoudtoestellen uitgerust met wifi. Op die manier kan je meteen aflezen hoeveel bijvoorbeeld uw koelkast of wasmachine verbruikt, en op welk tijdstip je kan het meeste besparen.

Het opmeten van de meterstanden gebeurt ofwel door een medewerker van de netbeheerder (Eandis of Infrax), ofwel door uzelf. Indien u zelf de meterstand registreert, krijgt u een kaartje in de brievenbus met instructies om uw meterstand door te geven aan de netbeheerder (online, telefonisch of per post). In andere gevallen worden de meterstanden van uw gas-en elektriciteitsmeter opgenomen door een medewerker van uw netbeheerder. Op basis van die meterstand wordt een eindafrekening opgemaakt. Afhankelijk van uw type meter gebeurt dit 1 keer per jaar (jaarlijks gelezen meter), 1 maal per maand (maandelijks gelezen meter) of nooit (u hebt een continu gelezen meter).

Het exacte moment van de meteropname kan u niet zelf kiezen, en varieert per regio.

Bereken mijn voordeel